"زندگي يک جنگ نيست که بشه برآن پيروز شد بلکه يک واقعيت است که بايد آن را تجربه کرد." ناشناس

۱۷.۷.۸۷

جایزه نوبل 2008

برندگان نوبل پزشکی 2008 معرفی شدند
دو دانشمند فرانسوی و یک دانشمند آلمانی مشترکا برنده جایزه نوبل پزشکی امسال شده اند.
هارالد زور هاوزن، پژوهشگر آلمانی برای تحقیق در مورد سرطان گردن رحم و ارتباط ویروس اچ پی وی با این بیماری و پژوهشگران فرانسوی "فرانسوا بره-سینوسی" و "لوک مونتانیر" برای کشف ویروس اچ آی وی (عامل انتقال بیماری ایدز)، برنده جایزه نوبل پزشکی شده اند.
بیش از بیست و پنج میلیون نفر از سال 1981 تا کنون در اثر ابتلا به بیماری ایدز جان باخته اند و چهل میلیون نفر نیز در سطح جهان به ویروس اچ آی وی آلوده هستند.
به دنبال انتشار گزارش های پزشکی در سال 1981 که نوع جدیدی از بیماری دستگاه ایمنی بدن انسان مشاهده شده است، بره-سینوسی و مونتانیر اولین محققانی بودند که کشف کردند ویروس اچ آی وی عامل ایجاد این بیماری جدید است.
کمیته نوبل روز دوشنبه (6 اکتبر)، گفت نتیجه تحقیقات این پژوهشگران به دانشمندان کمک حیاتی کرده است تا بتوانند بیولوژی این ویروس را درک کنند؛ ویروسی که هنوز هم خطری بزرگ برای سلامت مردم جهان به شمار می آید.
تحقیقات آنها باعث شد که دانشمندان روش های متعددی را برای تشخیص آلودگی به اچ آی وی، ابداع کنند و همچنین خون و مشتقات آن را دقیق تر آزمایش کنند. تشخیص سریع خون های آلوده باعث شده است که گسترش بیماری ایدز در بسیاری موارد کاملا مهار شود.
تحقیقات این دو پژوهشگر فرانسوی همچنین باعث شده است که درمان های جدیدی کشف شود.
البته هنوز درمان قطعی برای آلودگی به اچ آی وی کشف نشده است اما اکنون، برخلاف گذشته، آلوده بودن به اچ آی وی برابر با حکم مرگ نیست چون در چند سال گذشته تحقیقات در این زمینه پیشرفت زیادی داشته و داروهایی که به بیماران داده می شود بهتر و موثرتر شده است.
اکنون بیمارانی که به داروهای جدید دسترسی دارند ممکن است دهها سال زندگی کنند.
کمیته نوبل گفت: "در تاریخ علم پزشکی بی سابقه بوده است که عامل یک بیماری نوظهور با این سرعت کشف شود و داروهای مقابله با آن به بازار بیاید. داروهای جدید و موثری که برای مهار این بیماری استفاده می شود، باعث شده است که طول عمر افرادی که به اچ آی وی آلوده شده اند، تقریبا برابر با کسانی شود که به این ویروس آلوده نیستند."
اچ پی وی
کشف ارتباط میان ویروس اچ پی وی با سرطان گردن رحم باعث شده که محققان بتوانند برای جلوگیری از آلودگی به این ویروس واکسن تولید کنند.
محققان می گویند که اگر این واکسن به دختران پیش از بالغ شدن تزریق شود، احتمال این که آنها به به سرطان گردن رحم مبتلا شوند، بسیار کاهش می یابد.
کمیته نوبل گفت که زور هاوزن "خلاف جهت اعتقادات کنونی حرکت کرد" تا بتواند کشف کند که ویروس اچ پی وی عامل سرطان گردن رحم است. سرطان گردن رحم دومین عامل مرگ میان زنان و دختران جهان است. هشتاد درصد مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان گردن رحم در میان زنان و دختران کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.
پس از نوبل پزشکی برندگان پنج رشته دیگر، شیمی، فیزیک، ادبیات، صلح و اقتصاد اعلام خواهند شد.
مراسم اعطای جایزه نوبل در ماه دسامبر برگزار می شود.
ارزش جايزه نوبل بیش از يک ميليون دلار است.
منبع:

هیچ نظری موجود نیست:

Powered By Blogger